Setuju Kah Anda ...?? Jika hanya doktor wanita Saja yang boleh sambut kelahiran bayi

Sahabat Melahirkan adalah hal yang ditunggu bagi ibu hamil untuk segera bertemu dengan sang bayi yang sudah 9 bulan 10 hari ia kandung, namun terkadang saat proses melahirkan berlangsung proses tersebut ditangani oleh dokter pria.


Kerajaan mellaui Kementerian Kesehatan mengakui memiliki rancangan untuk mengkhususkan dokter wanita saja yang menyambut bayi baru lahir di hospital awam, lapor Bernama.

Timbalan Menteri Kesehatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya berkatan, meski bagaimanapun racangan tersebut belum dapat dilaksanakan disebabkan kekurangan doktor wanita dalam bidang Perbidanan dan Sakit Puan (O&G). “Dalam kerajaan memang terlebih doktor wanita tetapi tidak ramai doktor wanita ini yang berminat dalam Obstetrik dan Ginekologi. “Maka kita perlu tunggu lagilah supaya lebih ramai lagi doktor yang akan dilatih dalam bidang tersebut,” katanya.

Kementerian kesehatan telah menerima petisyen sejak tahun 2013 lagi yang meminta supaya hanya doktor dan jururawat wanita di rumah sakit bersalin demi menjaga maruah dan aurat wanita, khususnya yang beragama Islam.

Selain itu, petisyen berkenaan juga menggesa kementerian untuk memberi insentif kepada wanita untuk mengkhusus dalam bidang obstetrik dan ginekologi, dan meningkatkan kesadaran di kalangan pegawai perubatan mengenai keperluan menjaga aurat semasa melahirkan anak.

[Postshare]

Subscribe to receive free email updates: